Tätä blogia ylläpitää liikuntapedagogiikasta väitellyt LitT lehtori-opo-tutkija Maarit Marttila. Sivun yläreunasta löydät navigointiohjeet blogini lukemiseen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jälleen tätä teen: siis litteroin eli kirjoitan haastattelujen nauhoituksia tekstiksi. Löydän itseni usein tämän tehtävän parista. Laadulliset tutkimusmenetelmät ja etenkin haastattelu aineiston keruumenetelmänä johtavat siihen, että litterointi on jossain vaiheessa edessä. Tämä vaihe on ollut nyt päivittäistä arkeani parin kuukauden ajan. Ja ennen sitäkin aina työskentelyni kohteena ajan ja jaksamisen niin salliessa.

Saan kirjoitettua sanasta sanaan haastatteluita maksimissaan 30 minuuttia työpäivän aikana. Työpäiväni tarkoittaa kahdeksan tuntia kirjoittamista keskeytyksittä. Tänä aikana syntyy noin yksi A4 kirjoitettua tekstiä per haastatteluminuutti eli yhteensä keskimäärin 30 liuskaa kirjoitusta. Kun haastattelumateriaalia on tunteja ja tunteja, tarkoittaa tämä käytännössä muutaman kuukauden litterointiurakkaa.

Tällä hetkellä alan olla loppusuoralla. Litteroin viimeistä loppuhaastattelua. Oloni on huojentunut, sillä kaiken muun aineistoni ohella myös haastattelut ovat näin tekstinä käytettävissäni ja voin analysoida nekin tarkoin. Kohta edessäni on siis hetki, kun syötän litteroidun aineiston Atlas.ti -ohjelmaan ja pääsen kirjoittamaan tutkimukseni tulokset valmiiksi.  Voinen siis todeta, että yksi hyvin työllistävä vaihe on kohta takana päin. Vaikka litterointi on hyvin mekaanista työtä, niin se vaatii tiukkaa keskittymistä ja herpaantumatonta läsnäoloa tekemisessään, ja siksi se kuormittaa.

Ei koskaan enää litterointia?

Parhaillani huomaan miettiväni, että mikäli jossain vaiheessa teen seuraavaa tutkimusta, valitsenko menetelmäksi haastattelut. Ja tiedän jo etukäteen vastauksen: valitsen. Työläydestään huolimatta haastattelujen avulla saan esille paljon sellaista syvällistä tietoa, mitä en kyselyillä tai havainnoillani pelkästään tavoittaisi. Haastattelut mahdollistavat tutkittavien oman äänen kuulumisen paremmin kuin usea muu menetelmä. Tuo on näiden parin kuukauden aikana tullut jälleen hyvin esille. Haastattelut kutovat verkon kaiken muun tutkimusaineiston välille.

Vai mitä sanotte esim. tästä otteesta haastatteluaineistoani:

”Maarit: Miten näät elämys- ja seikkailupedagogiikan niin kuin opetussuunnitelman kannalta?
Haastateltava: Sopii sinne kaikkiin kohtiin itse asiassa
Maarit: Yym
Haastateltava: Varmasti kaikkia käytettiin siinä opetussuunnitelman alueita
Maarit: Käytettiin itse asiassa, joo
Haastateltava: Kyllä, ja kielistä, matematiikasta muista lähtien. Tai matikkaa oli joka kerta melkein mutta

Haastateltava: Sen pystyy hyödyntään niin kokonaisvaltaisesti
Maarit: Joo
Haastateltava: Että ei oo tosikaan siinä…”

Onneksi olen siis jaksanut litteroida. Ja tulevaisuudessakin jaksan, mikäli uusi tutkimus tulee eteeni.

Mutta jos teistä joku on keskinyt hyvän keinon nopeuttaa litterointia, niin enemmän kuin mielelläni vastaanotan ehdotuksia!

Nimimerkillä lähes kaikkiin tuotoksiini haastatteluita sisällyttänyt amatöörilitteroija

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ps. 28.5.-15 voin todeta, että kaikki loppuhaastattelut on litteroituna. Kirjoitettua tekstiä loppuhaastatteluista syntyi reilut 530 sivua.

Ps2. 8.6.2015 olen saanut myös syyslukauden haastattelut litteroitua. Haastatteluaineisto on nyt 847 sivuinen teksti, jota pääsen kokonaisuutena analysoimaan tarkoin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: