Tätä blogia ylläpitää liikuntapedagogiikasta väitellyt LitT lehtori-opo-tutkija Maarit Marttila. Sivun yläreunasta löydät navigointiohjeet blogini lukemiseen.

Archive for syyskuu, 2016

Kuvia kansallispuistoreissulta

Ohessa muutama kuva 24.9.2016 toteutetulta liikunnan valinnaisryhmän reissulta. Ruovesi-Kuru -maisemissa oli kaunis ruska. Luontomme vuodenaikojen vaihtelun mukanaan tuomiin muutoksiin ei kyllästy koskaan.

Opettaja-lehden tiivis juttu

Oheisesta linkistä

löydät lyhyen tiivistelmän väitöstyöstäni opettajille suunnatussa Opettaja-lehdessä. Elämys- ja seikkailupedagogiikka on kasvatusta liikunnan avulla. Näen tämän erittäin tärkeäksi asiaksi. Liikunta oppiaineena ei ole vain fyysistä liikuntaa ja liikuntaan kasvamista. Se on mitä suurimmassa määrin kasvatusta liikunnan avulla ja psyykkisiä ja sosiaalisia elämyksiä ja kokemuksia. Elämys- ja seikkailupedagogisessa luontoliikunnassa tuo kasvatus on vahvasti esillä.

123

Ammatillisen erityisopetuksen opintopäivät

14329923_10207015392125307_287006711986466584_n

Minut kutsuttiin ilokseni kertomaan seikkailupedagogiikasta Ammatillisen erityisopetuksen opintopäiville Tampereelle. Laadin sitä varten väitöstyöstäni esityksen ammatillisen-erityisopetuksen-opintopaiva-30-9-2016, missä tarkastelen seikkailupedagogiikkaa yleisemminkin.

Esityksen laadinta sujui leppoisissa tunnelmissa. On mukavaa palata väitöstyön aikaisiin ajatuksiin, mutta yksi syy oli myös erinomaisen hyvin nukuttu yö. Osallistuin nimittäin Suomen Ladun Nuku yö ulkona -tapahtumaan. Nukuin omalla kotipihallani omenapuiden katveessa. Yöllä kuulin, miten peurat liikkuivat ympärilläni ja omenat putoilivat puusta. Aamulla heräsin lintujen lauluun. Yleensä herään aina klo 5.00, mutta viime yönä nukuin klo 6.30 asti. Aivot olivat virkistyneet raikkaassa ulkoilmassa ja ajatukset kulkivat sujuvasti.

Vastaava Nuku yö ulkona -tapahtuma järjestetään Suomen Ladun toimesta jälleen ensi vuonna, Jukolan suunnistus -viikonloppuna. Ulkona viettää siis lähtökohtaisesti jo suuri joukko yötään 🙂 Tervetuloa mukaan myös Sinä 🙂

🙂 Maarit

Ps. Suuret onnittelut Leo-Pekka Tähdelle neljännestä peräkkäisestä kultamitalista! Tämä on suomalaista urheiluhistoriaa!

Missä Sinun mielipaikkasi on?

Psykologian laitoksen professori Kalevi Korpela kertoi Ylelle mielipaikoista (2010). Hänen oma mielipaikkansa on Tampereella Hatanpään Arboretum. Korpelan mukaan useimmille mielipaikka on jokin paikka luonnossa: luonto hyvän olon ympäristönä on ykkösvalinta. Korpela toteaa, että mielipaikka auttaa ikävään oloon kuin terapeutti. Oheisesta linkistä löydät lisää tietoa aiheesta.

Missä Sinun mielipaikkasi on?

Kävin tänään lapsuudenkotimaisemissani puolukassa. Vaikka se entinen korkea kallio ei ole enää aikuisena yhtä korkea ja se upottava metsälampi ei ole yhtä jännittävä, niin edelleen nuo maisemat toimivat lumoavina arjesta irrottavina mielipaikkoina. Parhaimmillaan mielipaikka siirtää ikävät ajatukset taustalle ja tilalle tulee esimerkiksi esteettisyyden kokemuksia. Mielipaikka toimii yhtenä itseterapian muotona.

Osittain tästä johtuen pidän itse tärkeänä, että lapset ja nuoret löytävät luonnon ja omat mielipaikkansa. Kun oppii pitämään hyvää huolta omasta itsestään, oppii löytämään paikat, joissa lumoutuu, saattaa elämän hankalat hetket helpottua tällaisen luonnon oman terapian avulla.

Ohessa muutama kuva lapsuuteni mielipaikoista, joita ne toki ovat edelleenkin.

Pienten lasten liikuntasuositukset

14225362_10206946401840593_2117665087642049432_n

Pienten lasten liikuntasuositukset

Uuden suosituksen mukaan alle 8-vuotiaille lapsille suositellaan liikuntaa vähintään kolme tuntia päivässä.

Osan liikunnasta tulisi olla vauhdikasta, kuormittavaa fyysistä aktiivisuutta, esimerkiksi juoksua, hyppimistä, kiipeilyä, uintia tai juoksuleikkejä. Kuormittavaa liikuntaa suositellaan tunnin verran päivittäin. Loput kaksi tuntia voivat olla reipasta ulkoilua tai kevyttä liikuntaa. Tällaista on esimerkiksi pyöräily, tasapainoilu, pallonheitto ja keinuminen.

Riittävää liikuntaa tarvitaan hyvään kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja vuorovaikutustaitojen kehittymiseen.

Katso lisätietoa Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta ja Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä -julkaisusta

Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille ovat niin painavat, että uudet suositukset lisäsivät liikunnan päivittäistä määrää aiemmasta kahdesta tunnista kolmeen. Olen hyvin iloinen siitä, miten suosituksissa liikunnan määrä lisääntyi ja myös ulkoliikunta näyttäytyy vahvasti. Reipas ulkoilu, juoksu, hyppiminen, kiipeily, uinti ja juoksuleikit ovat helppoja toteuttaa ulkoympäristössä. Myös pyöräily, tasapainoilu, pallonheitto ja keinuminen tapahtuvat luonnollisesti pihalla.

Hyvä asiantuntijaryhmä, joka näitä suosituksia on ollut laatimassa!

Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä -julkaisusta löytää konkreettisia malleja siitä, miten tuo päivittäinen kolme tuntia toteutuu yhteistyössä varhaiskasvatuksen, koulun, harrastusten ja kodin kanssa. Ja mikä parhainta, kun liikuntaa toteutetaan yhdessä perheen kanssa, niin punaiset posket ovat koko perheen palkintona.

Siispä liikkumaan, irti koukuttavista tietokoneista ym.

T: Maarit