Tätä blogia ylläpitää liikuntapedagogiikasta väitellyt LitT lehtori-opo-tutkija Maarit Marttila. Sivun yläreunasta löydät navigointiohjeet blogini lukemiseen.

19221903_10209148883821266_8715305323237780195_o

 

Kun pro graduni ”Oppimisen ilo löytyy luonnosta : seikkailu- ja elämyspedagoginen luontoliikunta oppimisen tukena” valmistui aikanaan, tiesin, että nyt tutkimus vei mukanaan ja aiheesta on pakko jatkaa eteenpäin. Niinpä puursin opetustyöni ohessa väitöskirjani sisulla valmiiksi. Työn ohessa kirjoittaminen tarkoitti vapaa-ajan käyttöä tutkimuksen tekoon. Sitten kun väitöskirja valmistui, jäin miettimään hetkeksi, että mitä teen seuraavaksi. Nyt, kun katselen kulunutta lukuvuottani, aikaa väitöksen jälkeen, niin olen käynyt pitämässä alla olevat suulliset esitykset päätyöni eli opetuksen lisäksi:

¤ Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa. Suullinen esitys Ulos – Ut – Out – ulkona oppimisen kansainvälisessä suurtapahtumassa Turussa ja ”Tutkijat ulos kammioista” -työpajan ohjaaminen 7:n muun tutkijan kanssa 5.6.2017.

¤ Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetus- ja ohjausmenetelmänä sosiaali- ja terveysalalla. Teemasessioesitys Taito2017-konferenssissa Tampereella 26.4.2017.

 ¤ Mitä seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka tarjoavat johtamiseen. Työpajat Oppia ikä kaikki -verkostohankkeen (valtakunnallisen Osaava-ohjelman Pirkanmaan alueellinen verkosto) päätösseminaarissa Tampereella 23.3.2017

¤ Elämys- ja seikkailupedagogiikan yhdistäminen opetustilanteisiin. Suullinen esitys Pedatorilla Ylöjärvellä 11.11.2016

¤ Liikuntapedagoginen näkökulma elämys- ja seikkailupedagogiikkaan. Suullinen esitys Alueellisilla Seikkailukasvatuspäivillä Virroilla 29.10.2016

¤ Erilaiset liikkujat: Monikulttuuriset ryhmät, erityistä tukea tarvitsevat lapset. Suullinen esitys Suomen Ladun Latunen-verkoston verkostotapaamisessa 15.10.2016

¤ Seikkailupedagogiikka. Suullinen esitys Ammatillisen erityisopetuksen valtakunnallisilla opintopäivillä Tampereella 30.9.2016.

Artikkeleita olen ehtinyt kirjoittaa seuraavasti:

¤ Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetus- ja ohjausmenetelmänä sosiaali- ja terveysalalla. Kokotekstijulkaisu Taito2017-konferenssissa Tampereella 26.4.2017.

¤ Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa. Artikkeli LIITO-lehdessä helmikuussa 2017.

¤ Elämys- ja seikkailupedagogiikalla toiminnallisuutta opetuksen tueksi. Artikkeli Liikunta & Tiede -lehdessä marraskuussa 2016.

Vapaa-aikani on näin ollen edelleenkin kulunut esitelmien, artikkeleiden ja erilaisten tutkimukseen liittyvien kokoontumisten parissa. Olen solminut uuden yhteistutkimushankkeen Tampereen yliopiston kanssa, ja nyt kun olen kesälomalla opetustyöstäni, litteroin jälleen haastatteluaineistoa. Tällä kertaa tarkastelen itselleni uutta aihealuetta; kehollisen tiedon rakentumista liikunnanopetuksessa. Koska olen tutkinut luonnossa tapahtuvaa toimintaa koko työurani ajan, lähestyn kehollista tietoa erityisesti luontoliikunnan näkökulmasta unohtamatta muutakaan liikuntaa.

Huomaan, että tutkiva sieluni ei pääse eroon omasta kysymyksiä täynnä olevasta elämänasenteestaan. Kysyn aina niin pitkään kunnes saan kestävällä pohjalla olevia vastauksia. Joskus huomaan ajattelevani, että tällainen elämänasenne on riesa. Olen ”martta”, joka hoitaa aina ”hommat” ja vasta sitten miettii, että pitikö minun pitää jonkinlaista vapaa-aikaa. Ja lopulta kuitenkin tulen siihen johtopäätökseen, että tämä on minulle paljon iloa tuottava lomailutapa. Etsin vastauksia kysymyksiin, jotka laittavat ihmettelemään. Ja se, etsiminen, tuottaa erittäin paljon onnen tunteita löytämisestä puhumattakaan.

 

19143309_10209151701131697_6782696950412973314_o

 

Huomaan samalla, että tällaisessa hyvin työntäyteisessä elämässäni toteutuu palautumiseen liittyviä tärkeitä asioita. Esimerkiksi työstä palautumista selvittänyt Tampereen yliopiston tutkimus päätyi neljään palautumista edistävään ohjeeseen:

  • ”Lounastauon aikana tehty puistokävely ja rentoutusharjoitus auttavat jaksamaan työpäivän aikana
  • Lyhyet tauot työssä kannattaa hyödyntää
  • Työasioiden tunneperäinen vatvominen estää työstä palautumista. Ongelmasuuntautunut vatvoinen ei toimi samalla tavalla esteenä.
  • Liikunta luontoympäristössä ennustaa kuulumista hyvinvoivaan ryhmään.

Liikunta luonnossa oli tärkein tekijä, jolla oli merkitystä, tutkittaessa luontoelementeille altistumista sekä työssä että kotona ja sen yhteyksiä työntekijöiden hyvinvointiin. Tuloksen mukaan luontoon perustuvilla vapaa-ajantoiminnoilla voidaan edistää työntekijöiden hyvinvointia.

(Tampereen yliopiston psykologian alan tutkimusprojekti: Työstä palautuminen: työ- ja ympäristöpsykologisten näkökulmien yhdistäminen). ”

Onneksi lähelläni on luontoa, missä voin liikkua. Onneksi lapsena minut myös johdatettiin toimimaan ja liikkumaan luonnossa. Vanhempani loivat näin tärkeitä taitoja työssä jaksamiseeni. Tieteellisesti näitä asioita ei tuolloin ehkä tutkittu, mutta eräperinteemme oli osa maalla asuvien lasten kasvatusta ja opetusta ja sitä siirrettiin sukupolvilta toisille.

 

19238141_10209152709716911_4357848699927397609_o

 

21.6. eli kesäpäivänseisausterveisin

🙂 Maarit

Ps. Erittäin hieno kirjoitus luonnossa yöpymisestä on mm. tässä blogissa.

 

Comments on: "Lukuvuosi 2016 – 2017 ja työstä palautuminen" (1)

  1. […] Entä sitten tutkimuskentällä. Kokosin jo kesäkuussa samaan postaukseen lukuvuoden 2016 – 2017 aikana tekemiäni tutkimusasioita. Löydät tuon postauksen täältä. […]

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: