Tätä blogia ylläpitää liikuntapedagogiikasta väitellyt LitT lehtori-opo-tutkija Maarit Marttila. Sivun yläreunasta löydät navigointiohjeet blogini lukemiseen.

Elämys- ja seikkailupedagogiikka

Liikunta & Tiede, 5.2016, artikkelini Elämys- ja seikkailupedagogiikalla toiminnallisuutta opetuksen tueksi.

Taloudellisen tiedotustoimiston juttu elämys- ja seikkailupedagogisesta luontoliikunnasta kouluopetuksessa löytyy täältä.

Väitöskirjani ”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” pureutuu menetelmään osana kouluopetusta.

Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetus- ja ohjausmenetelmänä sosiaali- ja terveysalalla. Artikkelini Tamkin koostamassa TAITO2017 -kokotekstijulkaisussa.

Artikkelini ”Finnish Education and Outdoor Life” Pathways -lehdessä 2013.

Tiedämme, että Suomessa kouluopetus on laadukasta ja oppilaamme menestyvät kansainvälisissä Pisa-tutkimuksissa erinomaisesti (Opetus- ja kulttuuriministeriö, Pisa-tutkimus 2015), mutta Pisa-menestys on osoittanut viime vuosina hiipumisen merkkejä. Valitettavasti myöskään kouluviihtyvyys ei ole kehuttavaa suomalaisissa kouluissa. Erityisesti poikien on vaikeaa sopeutua paikalla olemista korostavaan opetukseen.

150405_4600022280643_1629494263_n
Yleisesti meillä on huoli kaikkien ikäryhmien liian vähäisestä liikkumisesta terveyden näkökulmasta. Pihaleikit ja arjen liikunnallisuus ovat vaihtuneet ruudun ääressä istumiseen. Tämä huoli koskettaa jo päiväkoti-ikäisiä lapsiakin. Tiedämme lisäksi, että kouluissamme ja oppilaitoksissamme on suuri joukko oppilaita, joille oppiminen on monenlaisista syistä johtuen haasteellista. Kaikista näistä syistä johtuen opetusalan ammattilaisia askarruttaa jatkuvasti kysymys oppimisen ja hyvinvoinnin edistämisestä; hyvästä opetuksesta opetussuunnitelmia toteuttamaan. Hyvä opetus koostuu useista asioista, muun muassa toimivista opetusmenetelmistä ja kasvatusnäkemyksistä.
1990-luvulta lähtien Suomeen levisi hiljakseen elämys- ja seikkailupedagoginen kasvatusnäkemys oppimista tukemaan.

ketunleivät
Millaisia mahdollisuuksia se voi tarjota kouluopetukseemme oppimista ja hyvinvointia tukemaan?
Voiko se kehittää yhteisöllisyyttä ja auttaa kohtaamaan erilaisia oppijoita sekä lisätä viihtyvyyttä kouluissa?
Miten se soveltuu opetussuunnitelman toteuttamiseen?

Perusteluita elämys- ja seikkailupedagogisen luontoliikunnan käyttöön osana opetusta löydämme useista tutkimuksista. Esimerkkeinä mainitsen tällaiset tutkimustulokset:
– luontoretki lievittää ADHD:n oireita yhtä paljon kuin lääkkeet
– liikunta koulumatkoilla kehittää keskittymiskykyä
– jo viiden minuutin oleilu luonnossa edistää hyvinvointia ja 20 minuutissa syntyy mittavia terveysvaikutuksia.

Lisää perusteluja löydät seikkailukasvatus.fi -sivustolta ja Seppo Karppisen aiheesta tekemästä väitöskirjasta.

Alussa olleista linkeistä löydät tarkemmin ajatuksiani ja tutkimustyöni tuloksia. Niistä voit lukea myös blogi-kirjoituksistani. Tähän kirjoitukseeni kokosin väitöksen jälkeisiä artikkeleitani ja esitelmiäni lukuvuoden 2016 – 2017 aikana.

Täältä löydät vuoden 2017 toisen puolikkaan koonnin tutkimustyöstäni.

P7063069.JPG

Toivon, että rakennat kanssani ajatuksia vaihtaen ymmärrystä toiminnallisista elämys- ja seikkailupedagogisista menetelmistä osana opetusta ja elämää! Viedään yhdessä opetussuunnitelmaa ja elämää ihan pihalle ja mennään tutkimaan asioita metsään.

Comments on: "Elämys- ja seikkailupedagogiikka" (1)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: